Siistejä sisäverkkoja

Aava Transatlantic ja viestintä

Aava Transatlantic ja viestintä

Radiotie 6.3.2017

S/Y Vahine, legendaarinen suomalaisvalmisteinen Swan 65 purjevene irrottaa köydet Portugalissa 29.4.2017. Miehistönä on suomalaisia nuoria ja kyseessä heidän ensimmäinen kilpapurjehduksensa yli Atlantin. Radiotie on mukana yhtenä Aava Transatlantic Sailing -joukkueen sponsoreista ja seuraa tiiviisti aluksen matkaa. Yhteydenpitoon on monenlaisia välineitä. Nykytekniikoilla myös aavoilta ulapoilta voi soittaa kotiin – jos sisäkuuluvuusasiat ovat kunnossa.

Purjeiden aikakaudella laivanvarustajat kykenivät ohjeistamaan kapteeneitaan vain ennen lähtöä merelle. Kun laiva irtosi laiturista, viestit eivät sitä enää merellä tavoittaneet.

Lennättimen ja morsekoodin keksiminen1800-luvun puolivälissä edistivät yhteydenpitoa aimo harppauksin. Purjelaivoille ja – laivoista saatettiin lähettää viestejä välisatamiin, kun Atlantin pohjaan laskettiin suurin ponnistuksin kaapeli elokuussa 1858.

Kapteenin ja laivanvarustajan välimatka lyheni entisestään, kun sähkötys siirtyi kaapelista radioaalloille ja lähettimet ja vastaanottimet laivoihin. Toisen maailmansodan aikoihin kaikissa laivoissa oli sähköttäjät. Sotilasperämies Pekka Liukkosen mukaan viimeiset radiosähköttäjät nähtiin Suomessa 1980 – luvun puolivälissä.

Sputnik, ensimmäinen satelliitti ammuttiin kiertoradalleen 1957. Ensimmäinen satelliittipuheluja tarjoava palvelu tuli kuitenkin markkinoille vasta vuonna 1982, mutta tämän sukupolven laitteet eivät olleet vielä taskukokoisia..

Mobiilitekniikka kehittyi ja ensimmäiset kaupalliset digitaaliset GSM -puhelut soitettiin Suomessa Radiolinja Oy:n verkossa. 1991. S/Y Vahinen miehistön jäsen Totti Pekonen täytti 2 vuotta.

S/Y Vahinella on käytössään yhteydenpitoon Iridium satelliittikännykkä jonka avulla voidaan lähettää tekstiviestejä ja tarvittaessa ottaa puheyhteys. Lisäksi veneen sijaintia voidaan seurata kilpailuteknisistä syistä ympäri vuorokauden.

Iridium-järjestelmä pitää sisällään 66 satelliittitukiasemaa jotka kiertävät maata noin 800 kilometrin korkeudessa noin 27000 kilometrin tuntinopeudella. Kännykkä näkee aina vähintään kaksi tukiasemaa. Tukiasemalta puhelu ohjautuu Iridium maa-asemalle jolta puhelu ohjautuu maanpäällisen puhelinverkon kautta siihen kotona olevaan matkapuhelimeen – jos sisäkuuluvuusasiat ovat kunnossa.

 

Lähteet ja linkit:

https://www.facebook.com/AavaTransatlanticSailing/

http://suomifinland100.fi/project/aava-transatlantic-sailing/

http://snupu.fi/rdv2017/

http://www.genealogia.fi/hakem/merimiehet/artikkeli3s.htm

https://www.jpmorgan.com/country/FI/en/jpmorgan/about/history/month/aug

http://www.lehti.hoksaa.net/lennattimen_historiaa.html)

http://www.tml.tkk.fi/Studies/Tik-110.300/1999/Wireless/satellite_6.html

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/02/22/maailman-ensimmainen-gsm-puhelu